Kelebihan kedua Mazhab Fiqh al-Imam al-Bukhari ialah ia bersandarkan dalil-dalil yang kukuh dan teguh daripada al-Quran dan as-Sunnah.
Misalnya, di dalam al-Quran, Allah s.w.t. berfirman:
فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا
Maksudnya:
“Maka, bertayammumlah dengan permukaan bumi yang suci.”
Surah an-Nisa’ (4) : 43
Di dalam hadis-hadis yang paling sahih, diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. menggunakan kalimah “So’id” yang bermaksud permukaan bumi; bukannya “Turob” yang bermaksud debu, seperti apa yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dengan sanadnya:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم رَأَى رَجُلاً مُعْتَزِلاً لَمْ يُصَلِّ فِي الْقَوْمِ فَقَالَ "يَا فُلاَنُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تُصَلِّيَ فِي الْقَوْمِ." فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَصَابَتْنِي جَنَابَةٌ وَلاَ مَاءَ. قَالَ "عَلَيْكَ بِالصَّعِيدِ فَإِنَّهُ يَكْفِيكَ."
Maksudnya:
Bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah melihat seorang lelaki memisahkan dirinya dan tidak bersolat bersama-sama dengan orang ramai, maka baginda pun bertanya, “Wahai fulan, apakah yang menghalangmu daripada bersolat bersama-sama dengan orang ramai?” Lelaki itu menjawab, “Wahai Rasulullah, aku berjunub tetapi aku tidak menemui air (untuk mengangkat hadas).” Baginda pun bersabda, “Hendaklah engkau menggunakan permukaan bumi (untuk bertayammum), kerana sesungguhnya ia telah memadai untukmu.”
Lalu, berhujahkan hadis-hadis tersebut, al-Imam al-Bukhari berpendapat bahawa diharuskan untuk bertayammum dengan segala yang berada di atas muka bumi, tanpa mengkhususkan kepada debu tanah semata-mata sebagaimana yang menjadi pegangan jumhur ulama.
Pendapat al-Imam al-Bukhari ini bukan sahaja menepati hadis-hadis yang paling sahih, tetapi ia juga memberikan kemudahan kepada kita dan membantu kita untuk menjawab syubhah daripada orang-orang kafir yang mungkin mempertikaikan kewajaran untuk orang-orang sakit yang perlu bertayammum dengan debu sedangkan terdapat kuman dan bakteria pada debu yang boleh menyebabkan penyakitnya bertambah teruk.
Wallahu a’lam.